Voorbeelden vanuit mijn praktijk

voorbeeld-1

Voorbeeld optie 1: ODC en terugkoppeling

Sjoerd, 23 jaar,  is net gestopt met zijn HBO-studie. Hij heeft zijn MBO-studie goed afgerond en het leek logisch om de volgende stap te maken. Toch voelt hij zich niet gelukkig op het HBO.

Sjoerd neemt een tussenjaar om na te denken. Maar van al dat denken wordt hij een beetje moedeloos… het brengt hem nergens.

Samen kijken we, ondersteund door het  ODC, naar zijn kwaliteiten. Wat voor studie of werk zou daar het beste bijpassen? Vanuit het ODC kijken we ook naar zijn beslissingsmodel; op welke manier maak jij de beste beslissing? Bij Sjoerd komt daar uit dat hij goed naar zijn hart moet luisteren. Dooddoener, zal je nu denken, maar toch.. voor sommigen is het lastig om naar je hart te luisteren. Sjoerd luisterde voorheen vooral naar anderen. Sjoerd leert de signalen herkennen van het luisteren naar zijn hart.

Sjoerd gaat de komende maanden om zich heen kijken, uitproberen door dagen mee te lopen in verschillende beroepen. En hij weet nu hoe hij naar zijn hart kan luisteren! Bij meeloopstage nummer twee voelt hij het; hier voel ik me thuis! Sjoerd heeft nu de baan waar hij veel energie van krijgt.  (in verband met de privacy is de naam van Sjoerd gefingeerd)

charlotte-van-vliet-voorbeeld-2

Voorbeeld optie 2: Oplossingsgericht

Docent, 38 jaar, heeft op latere leeftijd de diagnose ADHD gekregen. Daar is hij op zich blij mee, want het verklaart waarom sommige zaken niet willen lukken bij hem; het organiseren van zijn werk, het opgeruimd maken van zijn huis en hoofd. Het lesgeven verloopt prima, hij is een enthousiaste en creatieve docent, de leerlingen lopen met hem weg.

Maar het administratieve werk rondom het lesgeven breekt hem op. Hij is te snel afgeleid, wil alles perfect doen en dat kost teveel tijd.

Samen kijken we naar vanuit een breed spectrum naar zijn patronen; van “wat zijn aangeleerde patronen/denkwijzen” tot “hoe ziet je dag eruit”.  We kijken  waar verandering mogelijk is, en hoe dat het beste aan te pakken is. Kleine stappen, waar je altijd van leert. Als kleine stappen succesvol zijn, groeit het zelfvertrouwen en zijn de volgende stappen minder spannend en moeilijk.

Na enkele keren samenkomen, kan de docent weer zelf verder. Hij weet waar zijn kwaliteiten liggen, weet waar zijn valkuilen liggen, en heeft een manier van aanpakken gevonden.

charlotte-van-vliet-voorbeeld-3

Voorbeeld optie 3: Meer inzicht

Mark, eind twintig, werkt bij zijn eerste baas. Mark heeft al op jonge leeftijd de diagnose ASS gekregen. Tegen zijn zin heeft hij zijn middelbare schooltijd afgerond op speciaal onderwijs. Voor het onderwijs was het wel goed, zegt hij, maar niet voor mijn sociale vaardigheden.

Mark heeft zich terug getrokken in zichzelf.  Mark komt bij mij omdat hij veel piekert. Hij vindt het moeilijk om contacten aan te gaan en vriendschappen te verdiepen. Zijn werk doet hij met veel plezier; daar weet hij wat er van hem wordt verwacht en hij kan aan die verwachtingen voldoen. Maar op sociaal gebied is Mark erg streng voor zichzelf; hij vindt dat hij weinig te bieden heeft.

Met het ouder worden merkt Mark  dat hij minder “bang” is om met mensen in gesprek te gaan dan vroeger. Hij wil graag vrienden maken en de vriendschappen die hij wel heeft vasthouden.

Samen kijken we naar de kwaliteiten van Mark. Hij heeft zoveel te bieden!  Wat is nou kenmerkend voor zijn ASS, en wat is aangeleerd gedrag, omdat hij vaak teleurgesteld is geweest in zijn jeugd? Vanuit de kwaliteiten van Mark gaan we stappen ontdekken, waarmee Mark probeert uit zijn veilige comfortzone te komen. Soms loopt hij tegen zijn eigen grenzen aan, maar vaker leert hij dat er meer kan dan hij dacht.

Wat anderen over me zeggen

  • De hulp die ik van Charlotte kreeg was erg nuttig. Ik was de draad even kwijt en door middel van een gesprek met Charlotte had ik vrij snel alles weer op een rijtje in mijn hoofd. Het is altijd fijn om met een ander de problemen te benoemen. Zo kreeg ik door Charlotte een andere kijk op de dingen waar ik bij vast liep. Ik heb door haar goede aanwijzingen weer structuur in mijn werkwijze kunnen krijgen.

    Cor, student
  • Ik ben blij met de ondersteuning die ik van Charlotte heb gekregen. Ik kon wat hulp gebruiken op het gebied van mijn werk organiseren en time-management. Door een luisterend oor, goed weer te geven wat ik eigenlijk zelf zei en hierbij haar professionele mening te geven, sloeg ze de spijker op z’n kop. Hiermee heeft Charlotte mij goed op weg geholpen om zelf mijn weg te kiezen. Ze deed dit op een hele prettige en ontspannen manier.

    Raymond, docent
  • Ik heb met veel plezier deelgenomen aan Junior ODC. De vragenlijst die ik heb gemaakt, was zo klaar. In de uitkomst herkende ik mij op veel punten. ODC heeft me mijn kwaliteiten laten zien, maar ook kwaliteiten waarvan ik niet wist dat ik ze in mij had. In gesprek met Charlotte zijn was boeiend en leuk! Dank je wel!

    Feline, scholiere 15 jaar
  • Vandaag heb ik een handlees-sessie ontvangen, ik was heel nieuwsgierig en een beetje gespannen. Charlotte straalt rust uit en stelt je op je gemak, ze verstaat haar vak en is kundig. Het was een bijzondere ervaring, er komen zoveel dingen aanbod wat je duidelijkheid geeft over je karakter en je denken, waarom je bepaalde dingen doet of laat. Ik vond het heel bijzonder!

    Fenny 70 jaar
  • “Een bijzondere ervaring om met zeven vriendinnen een handlezing-workshop van Charlotte te krijgen – ontroerend, raak en inspirerend! Dit was mijn tweede handlezing bij haar, dit keer bij ons thuis. Charlotte voelt feilloos aan hoe ver ze kan gaan en deelt op een warme, respectvolle manier haar adviezen in inzichten. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk, en haar oprechte, warme persoonlijkheid stelt je direct op je gemak. Ik kan haar van harte aanbevelen en kijk nu al uit naar mijn volgende lezing met Charlotte. “

    Fleur 31 jaar
  • “Dank je wel voor je begeleiding van onze dochter. Al na twee sessies met jou heeft ze haar hoofd weer helder en kan ze zelf weer aan de slag. Waar het haar eerst niet lukte om haar werk op orde te krijgen en haar plannen uit te voeren, is haar enthousiasme is weer terug en haar wil om door te zetten. En nu lukt er zoveel meer!”

    Moeder van M. 18 jaar