Voorbeelden vanuit mijn praktijk
Voorbeeld optie 1: ODC en terugkoppeling
Sjoerd, 23 jaar, is net gestopt met zijn HBO-studie. Hij heeft zijn MBO-studie goed afgerond en het leek logisch om de volgende stap te maken. Toch voelt hij zich niet gelukkig op het HBO.
Sjoerd neemt een tussenjaar om na te denken. Maar van al dat denken wordt hij een beetje moedeloos… het brengt hem nergens.
Samen kijken we, ondersteund door het ODC, naar zijn kwaliteiten. Wat voor studie of werk zou daar het beste bijpassen? Vanuit het ODC kijken we ook naar zijn beslissingsmodel; op welke manier maak jij de beste beslissing? Bij Sjoerd komt daar uit dat hij goed naar zijn hart moet luisteren. Dooddoener, zal je nu denken, maar toch.. voor sommigen is het lastig om naar je hart te luisteren. Sjoerd luisterde voorheen vooral naar anderen. Sjoerd leert de signalen herkennen van het luisteren naar zijn hart.
Sjoerd gaat de komende maanden om zich heen kijken, uitproberen door dagen mee te lopen in verschillende beroepen. En hij weet nu hoe hij naar zijn hart kan luisteren! Bij meeloopstage nummer twee voelt hij het; hier voel ik me thuis! Sjoerd heeft nu de baan waar hij veel energie van krijgt. (in verband met de privacy is de naam van Sjoerd gefingeerd)
Voorbeeld optie 2: Oplossingsgericht
Docent, 38 jaar, heeft op latere leeftijd de diagnose ADHD gekregen. Daar is hij op zich blij mee, want het verklaart waarom sommige zaken niet willen lukken bij hem; het organiseren van zijn werk, het opgeruimd maken van zijn huis en hoofd. Het lesgeven verloopt prima, hij is een enthousiaste en creatieve docent, de leerlingen lopen met hem weg.
Maar het administratieve werk rondom het lesgeven breekt hem op. Hij is te snel afgeleid, wil alles perfect doen en dat kost teveel tijd.
Samen kijken we naar vanuit een breed spectrum naar zijn patronen; van “wat zijn aangeleerde patronen/denkwijzen” tot “hoe ziet je dag eruit”. We kijken waar verandering mogelijk is, en hoe dat het beste aan te pakken is. Kleine stappen, waar je altijd van leert. Als kleine stappen succesvol zijn, groeit het zelfvertrouwen en zijn de volgende stappen minder spannend en moeilijk.
Na enkele keren samenkomen, kan de docent weer zelf verder. Hij weet waar zijn kwaliteiten liggen, weet waar zijn valkuilen liggen, en heeft een manier van aanpakken gevonden.
Voorbeeld optie 3: Meer inzicht
Mark, eind twintig, werkt bij zijn eerste baas. Mark heeft al op jonge leeftijd de diagnose ASS gekregen. Tegen zijn zin heeft hij zijn middelbare schooltijd afgerond op speciaal onderwijs. Voor het onderwijs was het wel goed, zegt hij, maar niet voor mijn sociale vaardigheden.
Mark heeft zich terug getrokken in zichzelf. Mark komt bij mij omdat hij veel piekert. Hij vindt het moeilijk om contacten aan te gaan en vriendschappen te verdiepen. Zijn werk doet hij met veel plezier; daar weet hij wat er van hem wordt verwacht en hij kan aan die verwachtingen voldoen. Maar op sociaal gebied is Mark erg streng voor zichzelf; hij vindt dat hij weinig te bieden heeft.
Met het ouder worden merkt Mark dat hij minder “bang” is om met mensen in gesprek te gaan dan vroeger. Hij wil graag vrienden maken en de vriendschappen die hij wel heeft vasthouden.
Samen kijken we naar de kwaliteiten van Mark. Hij heeft zoveel te bieden! Wat is nou kenmerkend voor zijn ASS, en wat is aangeleerd gedrag, omdat hij vaak teleurgesteld is geweest in zijn jeugd? Vanuit de kwaliteiten van Mark gaan we stappen ontdekken, waarmee Mark probeert uit zijn veilige comfortzone te komen. Soms loopt hij tegen zijn eigen grenzen aan, maar vaker leert hij dat er meer kan dan hij dacht.